Praktické informace
PLAVBY S DELEGÁTEM
Pokud je některý termín plavby vypsán s delegátem,
znamená to, že při naplnění minimálního počtu účastníků bude na palubě lodi
přítomen delegát. Funkce delegáta na plavbě spočívá především v perfektní
organizaci, v technickém a jazykovém zázemí pro klienty. Delegát si s Vámi dá
každý den hromadnou schůzku, na níž navrhne program pro příští zastávku
(v ceně zájezdu), poradí v praktických ohledech pobytu na lodi, bude Vám
nápomocen při vyřizování případných požadavků, poradí, jak se pohybovat v
přístavech, do nichž se plavíte, a co navštívit, nebudete-li se účastnit
programu se skupinou.
Mimo to bude po celý den dostupný na telefonu pro
případ, že se vyskytnou urgentní záležitosti. Vzhledem k tomu, že ve většině
přístavů je k dispozici několik fakultativních výletů (některé týdenní plavby
nabízí více než 150 fakultativních aktivit), nezastává delegát na lodi funkci
průvodce pro fakultativní výlety a aktivity, neboť by nebylo možné vyhovět všem
požadavkům. Nenaplní-li se zájezd dostatečně, budete v případě, že jste na
termín přihlášeni, o této skutečnosti informováni a cestovní kancelář se s Vámi
dohodne na dalším postupu.
Delegát se o vás rád postará od nalodění až po
vylodění. Se vším s tím spojeným vám poradí, má s tím totiž bohaté
zkušenosti a ví, jak nejlépe vše zorganizovat. A to platí samozřejmě i obecně.
Naši delegáti jsou prověření, často mají mnohaleté zkušenosti s asistencí,
která cestujícím usnadní jakoukoli situaci – například otevření lodního účtu
nebo orientaci na lodi, v lodních tiskovinách či jídelních lístcích
v restauracích. S delegátem se na lodi budete cítit jako
v bavlnce.
PŘED NALODĚNÍM
Jaké si zabalit oblečení
Pro běžný život na palubě a výlety na pevninu jsou vhodné sportovní či jiné pohodlné oděvy a obuv. Plánujete-li využívat posilovnu, přibalte si také přiměřené oblečení a hlavně zvláštní pár sportovních bot pouze pro posilovnu. Během plavby však také budete mít možnost zúčastnit se nejrůznějších společenských událostí. Pro běžné večeře v hlavní restauraci platí pravidlo, že dospělí by neměli nosit džíny a trika. Pánům doporučujeme kalhoty, košili a případně i sako, dámám šaty, kostým nebo společenské kalhoty a blůzu. Pro každou plavbu jsou také plánované galavečery, na nichž je vyžadován společenský oděv. U pánů se očekává tmavý oblek a kravata, dámy mohou oslnit ve večerních šatech. Kdo si na formální večerní zábavu nepotrpí, nemusí se těchto aktivit účastnit. Večeře se souběžně podávají také v jiných restauracích, kde je hlavním pravidlem pohodlí hosta. Doporučení k nadcházejícímu večeru naleznete také v lodních novinách, které Vám vždy večer (vydání pro následující den) doručí do kajuty. Co se týká obuvi, doporučujeme především obuv s nízkými podpatky, pohybujete-li se na venkovních palubách.
9 věcí, co si zabalit s sebou před první plavbou
Jak si zabezpečit domácnost před plavbou?
Ručníky
Ubytování na lodích se řídí stejnými standardy jako ubytování v hotelech. Na všech kajutách jsou hostům k dispozici ručníky. Dostatek ručníků je také k dispozici ve wellness části lodi, u bazénů a v posilovně.
Nejlepší wellness na moři, na jakých lodích je hledat?
Doprava do přístavu
Vlastní doprava
Pokud cestujete vlastním automobilem do přístavu, vyžádejte si při podpisu smlouvy rezervaci místa na hlídaném parkovišti přímo v přístavu. Cena parkovného je od 45-90 EUR/týden. Pro rezervaci je nutné nahlásit SPZ, druh a barvu vozidla. Máte-li parkovací místo zajištěno, prokážete se při příjezdu do přístavu lodním lístkem a budete následovat instrukce personálu. Pro placení parkovného je třeba drobnější hotovost.
Letecká doprava
U plaveb, s nimiž jste u nás zakoupili také letenky zajistíme na požádání transfery. Transfery, které u jednotlivých plaveb cestovní kancelář nabízí, jsou jen navrženou možností přepravy mezi letištěm, hotelem a přístavem. Podle logistických dispozic destinace se může jednat o hromadné transfery (především Evropa, některé plavby po Asii, Karibiku a jiné plavby), privátní transfery, či kombinaci obojího. Nejedná se o povinný příplatek k plavbě. Klienti si mohou zajistit transfery individuálně nebo využít taxislužeb.
Tipy a rady, jak si leteckou dopravu zpříjemnit
Hotely v přístavu
Ve všech evropských i světových přístavech Vám můžeme zajistit jednorázové ubytování před plavbou i po ní. Budete-li si chtít dovolenou prodloužit, zajistíme Vám ubytování na libovolný počet nocí. V některých destinacích (především mimo Evropu) Vám můžeme zajistit také kompletní poznávací balíčky s ubytováním na trase a pronájmem automobilu.
Zavazadla
Vzhledem k tomu, že plavbě na lodi často předchází let na místo nástupu, doporučujeme řídit se při balení zavazadel předpisy letecké dopravy, které jsou ostatně velmi podobné předpisům lodním. Spolu s lodními lístky obdržíte také lodní přívěsky na kufry (Luggage Tags), které si těsně před naloděním na Vaše kufry připevníte. V některých případech tyto přívěsky obdržíte až na lodním terminálu, při odbavení na plavbu. Při nalodění Vám budou Vaše zavazadla službou odebrána a dopravena do Vaší kajuty. Za poškození či ztrátu zavazadel, či jejich obsahu ručí na základě mezinárodních dohod lodní společnost. Toto ručení je však omezeno podobným způsobem, jako je tomu u leteckých společností. Doporuču jeme proto mít cennosti, drahá zařízení, léky, doklady, peníze a jiné nepostradatelné předměty zabalené v příručním zavazadle. Pro příruční zavazadla platí, že je zakázáno na loď přinášet potraviny a nápoje jakéhokoli druhu. Nápoje mohou být v omezené míře přineseny v hlavním zavazadle (max. 0,7 l). Lodní společnosti si však vyhrazují právo na kontrolu všech zavazadel a případné vyjmutí nežádoucích předmětů či substancí. Absolutní zákaz donášení potravin a nápojů jakéhokoli druhu platí při návratu na loď při zastávkách během plavby. Potraviny a nápoje, které zakoupíte mimo loď, budou zabaveny. Některé společnosti, (např. Costa), Vám v přístavech zakoupený alkohol i jiné nápoje uskladní a vydá při vylodění.
Cestovní pasy, vízové a vstupní formality
U všech plaveb bez výjimky, tedy i u plaveb po zemích EU se musí účastníci plavby před naloděním prokázat cestovním pasem platným minimálně ještě 6 měsíců po předpokládaném návratu plavby. Nelze cestovat na občanský průkaz! Toto pravidlo platí také pro děti všeho věku. Pouze na plavbách po Evropě mohou být děti do 5 let napsány v pase rodičů. Všechny úřední předpisy a požadavky, kterým je nutné vyhovět pro návštěvu zemí, v nichž má konkrétní plavba plánované zastávky, jsou výhradně věcí klienta a je nutné mít veškerá víza a dokumenty vyřízené a připravené před nastoupením plavby. cestovní kancelář Vám bude při vyřizování těchto formalit na Vaše přání nápomocná. Pro plavby zahrnující jakýkoli vstup na území USA je nutné elektronické vstupní povolení (tzv. ESTA), případně vízum do USA. Podmínkou získání elektronického vstupního povolení je biometrický pas. Veškeré informace najdete na stránkách www.amerika.cz. Pro plavby zahrnující jakýkoli vstup na území Ruské federace je rovněž nutné vízum. Vzhledem k procesním pravidlům nastaveným ruskými úřady je vízum zahrnuto v ceně fakultativních výletů. Pokud plánujete v ruských přístavech opustit loď, musíte si koupit fakultativní výlet, jinak nebudete vpuštěni na pevninu.
Nápoje zakoupené na pevnině nebo v obchodech na palubě lodi
Kupujete-li nápoje na pevnině – i během zastávek na trase plavby – mějte na paměti, že alkoholické nápoje (a v některých případech také nealkoholické nápoje), není dovoleno přinášet s sebou na loď. Při návratu z výletu v místě zastávky Vám nápoje zakoupené mimo loď mohou být bez náhrady zabaveny. Nápoje zakoupené na palubě lodi (zejména alkoholické) Vám budou uskladněny a vydány až při vylodění. Konzumace takto zakoupených nápojů během plavby není možná.
NA PALUBĚ
Ubytování
Ačkoli se jednotlivé kategorie kajut liší, ve všech kajutách Vás čeká jednotný standard: postel, WC a sprcha, šatník, TV/Satelit, telefon. Na některých lodích je za poplatek možné připojení k internetu přímo z kajuty (počítače v kajutách nejsou). O Vaši pohodu se během plavby stará Váš kajutový steward. Ubytování je možné v následujících kategoriích: vnitřní kajuty: kajuty s výše uvedeným vybavením, bez okna; vnější kajuty: kajuty s výše uvedeným vybavením, s oknem; vnější kajuty s balkonem: kajuty s výše uvedeným vybavením, s balkonem; suity: kajuty s výše uvedeným vybavením, které jsou často velkoryseji zařízeny (např. vana v koupelně), jedná se o rozlehlejší apartmány, většinou s balkonem či rozlehlou terasou (některé mohou být dokonce patrové). Rozloha kajut se pohybuje v rozmezí 13 – 15 m2 (někdy až 20 m2) u standardních vnitřních a vnějších kajut, u standardních vnějších kajut s balkonem 15 – 18 m2 (balkony 4 – 7 m2). Rozměry suit 25 – 408 m2 + balkon/terasa. (Vzhledem k tomu, že cestovní kancelář nabízí širokou škálu plaveb od několika společností, považujte tyto údaje za orientační hodnoty. Kajuty na plavbách do polárních oblastí nejsou zahrnuty.)
Nejlepší současné kajuty na moři
UBYTOVÁNÍ DĚTÍ ZDARMA (děti 2 – 11 let včetně)/UBYTOVÁNÍ DĚTÍ ZA PŘÍSTAVNÍ POPLATKY (děti 2 – 17 let včetně) je možné při obsazenosti kajuty nejméně 2 dospělými. Děti jsou ubytovány na přistýlkách (rozkládací sofa či palandy). Vaše lůžka ke spaní připravuje lodní personál během večeře. Ráno, zatímco snídáte, uvede lodní personál kajutu opět do původního stavu. Lze také využít možnosti propojených kajut, které nabízí soukromí a větší pohodlí pro všechny členy Vaší rodiny, zároveň však umožňují celé rodině zůstat pohromadě. Kajuty s přistýlkami a rodinné (propojené) kajuty rezervujte s dostatečným předstihem, neboť je jejich kapacita omezena a bývají velmi rychle vyprodány.
Oblečení
Pro běžný život na palubě a výlety na pevninu jsou vhodné sportovní či jiné pohodlné oděvy a obuv. Během plavby však také budete mít možnost zúčastnit se nejrůznějších společenských událostí. Pro běžné večeře v hlavní restauraci platí pravidlo, že dospělí by neměli nosit džíny a trika. Pánům doporučujeme kalhoty, košili a případně sako, dámám šaty, kostým nebo společenské kalhoty a blůzu. Pro každou plavbu jsou také plánované galavečery, na nichž je vyžadován společenský oděv. U pánů se očekává tmavý oblek a kravata, dámy mohou oslnit ve večerních šatech. (Tato pravidla nejsou vždy dodržována naprosto striktně. Chcete-li se však účastnit galavečerů a dalších společenských akcí, je alespoň základní společenský oděv nezbytnou součástí Vašeho plavebního šatníku. Za tento základ je na lodích obecně považováno a/ pánové: kalhoty, ne však džíny, košile a sako b/ dámy: společenské kalhoty/sukně, blůza.) Kdo si na formální večerní zábavu nepotrpí, nemusí se těchto aktivit účastnit. Večeře se souběžně podávají také v jiných restauracích, kde je hlavním pravidlem pohodlí hosta. Výjimku v tomto ohledu tvoří společnost Norwegian Cruise Line a plavby expedičního charakteru. Na těchto lodích platí pravidlo pohodlného oblékání pro všechny restaurace. Vždy je však jedna z restaurací vyhrazena také hostům, kteří si elegantní společenské oděvy a s nimi spojenou atmosféru chtějí užívat při každé příležitosti.
Dress code průvodce pro jednotlivé lodní společnosti
Obecný rozpis večerů pro plavby
3, 4 denní plavby: 1 společenský večer, 2/3 neformální večery
7 denní plavby: 2 společenské večery, 1 formální večer, ostatní večery jsou neformální
10, 11, 12 denní plavby: 3 společenské večery, 3 formální večery, ostatní večery jsou neformální
14 a 15 denní plavby: 3 společenské večery, 4 formální večery, ostatní večery jsou neformální
Komunikace na lodi
Pokud se účastníte plavby individuálně,
vězte, že pro využití zařízení na lodi a vychutnání si pohodové dovolené není
nezbytně nutná znalost žádného jazyka. Základním principem života na lodi je
pohodlí. Orientace i veškeré další aspekty pobytu na lodi jsou intuitivní a
snadné. Případné složitější situace vždy vyřeší úsměv, klidné vystupování a
názorná gesta. Klientela na plavbách je mezinárodní a potkat můžete cestovatele
z celého světa. Stejně je to i s posádkou lodi, kterou tvoří personál z Evropy,
Ameriky, ale i z exotických zemí. Ať už se plavíte na jakékoli lodi, základním
dorozumívacím jazykem je angličtina. Na lodích se mimo angličtiny
domluvíte (přinejmenším na recepci) také dalšími světovými jazyky. Základní
kombinaci jazyků tvoří zpravidla francouzština, němčina, italština a španělština. Na
některých plavbách se domluvíte také portugalsky, rusky nebo čínsky. Konkrétní
obsazení jazyků však nelze garantovat, protože personální obsazení lodí je vždy
záležitostí lodní společnosti. Lodní společnosti ovšem dbají na to, aby personální
obsazení (alespoň na recepci) odpovídalo výše uvedenému základnímu
složení. Pokud se nedomluvíte anglicky, uveďte prosím, který ze
světových jazyků ovládáte, abychom informovali lodní společnost o Vaší jazykové
vybavenosti. Podle toho na jakých lodích a v jaké oblasti se plavíte, lze
také požádat o lodní noviny, programy či jídelníčky v různých jazycích. Také
bezpečnostní předpisy a směrnice jsou k dispozici v několika jazycích.
Program plaveb
Itinerář plaveb a časový rozpis zastávek naleznete v katalogu u popisu jednotlivých plaveb. Konkrétní denní program a informace o průvodech, událostech, večírcích, tematických večerech v restauracích a barech a speciálních akcích na lodi dostanete každý večer do své kajuty prostřednictvím palubních novin. Lodní společnosti si vyhrazují právo kdykoli změnit trasu, případně plavbu zrušit. Důvodem takového kroku mohou být povětrnostní či bezpečnostní podmínky, aktuální politická situace nebo jiné neočekávané události spadající do kategorie vis maior. Pokud se loď nachází na moři, má absolutní právo rozhodování kapitán daného plavidla. cestovní kancelář nemá na tyto změny žádný vliv a proto za ně nepřebírá odpovědnost. V těchto případech nevzniká klientům nárok na odškodnění za plavbu nebo její části.
Zdravotní péče
Na lodích jsou velmi dobře vybavené ošetřovny a lékař, na kterého se v případě potřeby můžete obrátit. Specializované zákroky a procedury však na lodi provádět nelze. Těhotné ženy by se před cestou měly vždy poradit se svým lékařem. Před rezervací plavby vždy také konzultujte s pracovníkem cestovní kanceláře, jaká pravidla daná lodní společnost pro těhotné ženy uplatňuje. Obecně platí, že ženám po 23. týdnu těhotenství není dovoleno účastnit se plaveb.
Mořská nemoc
Trasy a termíny plaveb jsou plánovány tak, aby moře bylo v danou sezonu co nejklidnější a pravděpodobnost rozbouřených vod co nejmenší. Všechny velké lodě jsou navíc vybaveny stabilizačními systémy, které minimalizují vliv neklidné hladiny na pobyt na lodi, aby jste se i při nepřízni počasí cítili pohodlně.
Pravidla pro děti a mládež
Minimální věk pro účast na plavbě je 6 měsíců pro kratší plavby (do 7 nocí) a 12 měsíců pro delší plavby. Minimální věk pro samostatné cestování mládeže je dle destinace 18 let (Evropa, Asie) až 21 let (Karibik, Amerika). Toto jsou také věkové hranice pro samostatné kajuty pro děti a mládež., pokud kajuta není vedle kajuty rodičů, případně pokud se nejedná o propojené kajuty. Stejná věková omezení platí pro konzumaci alkoholu.
Rady a tipy na plavbu s dětmi
Nákupy na lodi
Na lodích jsou otevřeny obchody s nejrůznějším sortimentem od šperků, hodinek, přes oblečení a módní doplňky, parfémy až po běžné potřeby i suvenýry. Pokud se loď nachází v mezinárodních vodách, jsou nákupy bez cla a daní, tedy duty free. Při nákupech jak na lodi, tak na pevnině však mějte vždy na paměti celní předpisy Vaší vlasti i zemí, v nichž se vyloďujete.
Jaké suvenýry si přivézt z plavby?
Peníze a placení na lodi
Na lodi až na výjimky (například nákupy v obchodech, hrací žetony v kasinu) peníze nepotřebujete. S nástupem na loď obdržíte plastovou plavební kartu, která mimo jiné funguje jako klíč k Vaší kajutě. Zároveň Vám bude otevřen účet. Prostřednictvím plavební karty Vám na něm bude účtována útrata za služby nezahrnuté v ceně plavby. Poslední večer plavby Váš účet vyrovnáte na recepci. Při nástupu si pro krytí Vašeho účtu lodní personál zaregistruje Vaši platební kartu. Tato karta by měla být embosovaná (= údaje vyražené na kartě vystupují nad její povrch). Účet lze také krýt zálohou složenou v hotovosti při nástupu. Jednodušší způsob krytí a vyrovnání účtu je ovšem platební karta. Palubní měnou je americký dolar a euro. Záleží především na vybrané destinaci. Platby jsou nicméně možné v naprosté většině případů v obou měnách. Některé lodě nabízejí také směnu na jednotlivé lokální měny. Peníze lze samozřejmě vyměnit na pevnině.
Servisní poplatek (tzv. povinné spropitné)
Na plavbách je zvykem, že každý člen posádky je odměňován platem, jehož nedílnou součástí je spropitné. Základní mzda personálu je velmi nízká a personál je proto na spropitném závislý. Aby bylo zamezeno nepohodlnému předávání obálek několika osobám, což byla na plavbách dříve běžná praxe, zavedl se jednotný systém spropitného, které se spravedlivě rozdělí mezi personál lodě. Tato částka je automaticky přičtena k Vašemu účtu a hradíte ji při závěrečném vyúčtování. Dále se na některých lodích připočítává automaticky 15 % spropitného ke každé objednávce nápojů v barech. Máte-li servisní poplatek zaplacen již předem (v takovém případě je uveden i v cestovní smlouvě), spropitné již dávat nemusíte. Je dobrým zvykem, pokud Vás navíc služby některého konkrétního člena posádky mimořádně uspokojily, osobně jeho služby ocenit individuální odměnou, které si všichni členové posádky velmi cení.
Výše servisních poplatků dle společností:
MSC Cruises |
Costa Cruises |
Celebrity Cruises |
Royal Caribbean |
všechny osoby |
9 EUR/osoba/den |
Norwegian Cruise Line |
osoby starší 3 let |
Kategorie Vnitřní kajuty až Mini Suite: |
12,95 USD/osoba/den |
Kategorie Suite: |
14,95 USD/osoba/den |
Spojení s pevninou
Pro kontakt s domovem nebo kanceláří můžete využít pevných telefonních linek na lodi (za poplatek) nebo internetového centra (za poplatek). Za předpokladu, že si s sebou vezmete svůj počítač, je připojení k internetu na některých lodích možné přímo z kajuty nebo prostřednictvím technologie bezdrátového připojení WI-FI (za poplatek). Pokud se loď pohybuje v dosahu sítí mobilních operátorů, bude Vám fungovat i Váš mobil. Zkontrolujte si před plavbou, zda Váš přístroj podporuje frekvence používané v navštívených oblastech místními operátory. Na některých plavbách (Evropa, Asie) je také k dispozici trvalý mobilní signál, přes lodní přijímač (za poplatek).
Elektrické napětí
Na všech lodích (kromě menších jachet) je napětí 110/220 V. Pokud s sebou máte přístroj, pro jehož provoz je nutný adaptér, je možné si jej zapůjčit na recepci.
Prádelna, čistírna, žehlení
Na lodích jsou za poplatek k dispozici služby, které se postarají o to, aby Vaše šaty byly na každou příležitost v perfektním stavu. Na některých lodích je dokonce možné si za poplatek vypůjčit oblek.
Kuřáci
Na všech lodích se nacházejí vyhrazené prostory pro kuřáky.
PŘI VYLODĚNÍ
Vylodění a zavazadla
Informace o přesných časech vylodění Vám sdělí personál lodi a jsou vždy také uvedeny v lodních novinách. Vylodění probíhá dle lodní společností určeného pořadí. Máte-li zvláštní požadavky, sdělte je prosím s dostatečným předstihem personálu. Hlavní zavazadlo prosím poslední večer před koncem plavby sbalte a postavte je před Vaši kajutu (neplatí na menších lodích). Lodní personál je za Vás snese do přístavního terminálu, kde si zavazadlo po opuštění lodi vyzvednete. Věci, které budete v den vylodění nezbytně potřebovat (pasy, peníze, léky, hygienické potřeby) doporučujeme sbalit do příručního zavazadla.
Život na lodi
UBYTOVÁNÍ
Ačkoli se jednotlivé kategorie kajut liší, ve všech kajutách Vás čeká jednotný standard: postel, WC a sprcha, šatník, TV/Satelit, telefon. Na některých lodích je za poplatek možné připojení k internetu přímo z kajuty (počítače v kajutách nejsou). O Vaši pohodu se během plavby stará Váš kajutový steward. Ubytování je možné v následujících kategoriích:
vnitřní kajuty: kajuty s výše uvedeným vybavením, bez okna
vnější kajuty: kajuty s výše uvedeným vybavením, s oknem
vnější kajuty s balkonem: kajuty s výše uvedeným vybavením, s balkonem
suity: kajuty s výše uvedeným vybavením, některé mohou být velkoryseji zařízeny (např. vana v koupelně), jedná se o rozlehlejší apartmány, většinou s balkonem či rozlehlou terasou (některé mohou být dokonce patrové)
Rozloha kajut se pohybuje v rozmezí 13 – 15 m2 u standardních vnitřních a vnějších kajut, u standardních vnějších kajut s balkonem 15 – 18 m2 (balkony 4 – 7 m2). Rozměry suit 25 – 408 m2 + balkon/terasa. (Vzhledem k tomu, že cestovní kancelář nabízí širokou škálu plaveb od několika společností, berte tyto údaje jako orientační hodnoty. Kajuty na plavbách do polárních oblastí nejsou zahrnuty.).
STRAVOVÁNÍ
Strava během plavby je formou plné penze, která se skládá ze snídaně, oběda, večeře, popřípadě občerstvení během dne a půlnočního bufetu. Přes den stravování nepodléhá žádným společenským pravidlům. Večeře v hlavní restauraci jsou společenskou událostí a dle plánovaného rozpisu někdy vyžadují přiměřené společenské oblečení. Hosté, kteří se formalit rádi vzdají, mohou využít služeb dalších restaurací. V některých specializovaných restauracích je vyžadována rezervace předem a platí se rezervační poplatek (cca 20 – 25 EUR). Restaurace na lodích nebo jejich části jsou tematicky zaměřeny a proto Vám mohou nabídnout širokou škálu kuchyní: klasický bufet pro každého strávníka, lehkou italskou kuchyni, gurmánské požitky s rukopisem francouzských chef de cuisine, exotikou provoněné asijské speciality i šťavnaté steaky z amerických prérií. Postaráno o Vás bude i tehdy, rozhodnete-li se strávit den či jeho část v soukromí Vaší kajuty. Pokojový servis (na některých lodích zdarma) je v provozu 24 hodin. Lodní kuchaři nezapomínají ani na strávníky se speciálními požadavky. Na vyžádání lze zajistit například vegetariánskou stravu. (Mějte prosím na paměti, že do žádné restaurace není povoleno vstupovat bez obuvi a svrchní části oděvu, tj. vstup do restaurace např. v plavkách je nepřípustný.) Orientační doba podávání jídel: snídaně 7.00 – 10.00, oběd 12.00 – 14.30. Podávání večeří je na většině lodí rozděleno do dvou sezení: 1. kolem 18.00 a 2. kolem 20.00 (časy se mohou u jednotlivých společností či lodí lišit). U některých společností funguje také tzv. systém "My Time Dining" (čili libovolný čas večeře mezi cca 17.30 – 22.00), kdy je nutná každodenní rezervace stolu v hlavní restauraci na čas, který Vám v daný den bude vyhovovat.
14 tipů, jak se stravovat na lodi během plavby
SPORT A HRY
Nabídka her a sportovních aktivit během dní na moři je velmi široká. Najdete tu běžeckou trasu, multifunkční sportovní hřiště (basketbal, volejbal, malý fotbal), stolní tenis, boxerský ring, aerobik, aqua aerobik, cvičení jógy, kickbox, posilovna (možnost osobního trenéra), dále lezeckou stěnu pro různě pokročilé lezce (možnost lezeckého kurzu), surfařskou vlnu a ledovou plochu. Poklidnější chvíle Vám připraví minigolfové hřiště. (Vybavení lodí se liší, informace o jednotlivých lodích naleznete v našem katalogu na stranách 30 - 31.).
RELAXACE A WELLNESS
Na všech lodích jsou k dispozici bazény a brouzdaliště pro děti. Nezřídka jsou tyto bazény obohaceny o doplňky, které Vám chvíle u nich strávené zpříjemní (např. vířivky, skluzavka, apod.). V některých částech jsou bazény a jiné vodní radovánky přizpůsobené mladším účastníkům plaveb. Pohlazením po těle a duši jsou lázně se saunou, hammam, masážními salony, vířivkami a dalšími procedurami. Nechybí také kosmetický salón a kadeřnictví. Masáže a další lázeňské procedury a služby jsou za poplatek.
KULTURA A VZDĚLÁVÁNÍ
Muzikálová a divadelní představení
Lodě jsou vybaveny velkokapacitními divadelními sály, v nichž se konají večerní představení. Jedná se o divadelní hry, muzikály a jiná představení. Tyto sály také přes den slouží jiným akcím jako například přednáškám či dramatickým kurzům, případně filmovým projekcím. Na některých lodích je dokonce ledová plocha a můžete se těšit na lední revue. Všechna představení na lodi jsou zahrnuta v ceně plavby.
UMĚNÍ
Na mnoha lodích je umění věnována samostatná galerie, kde lze některé kousky také zakoupit. Uměleckým zážitkem bývá však často pouhá procházka po jednotlivých palubách vyzdobených díly klasiků i současných autorů.
Víte, kde se nachází největší umělecká galerie na moři?
KURZY A PŘEDNÁŠKY
Během plaveb jsou často nabízeny kurzy týkající se nejrůznějších aktivit (malování, vaření, počítačový kurz, jazykové kurzy a další). S místy, která leží na trase Vaší plavby, se můžete seznámit prostřednictvím přednášek o jednotlivých destinacích a městech. Na některých plavbách, u nichž je pobyt na moři delší, bývá možnost navštěvovat cyklus přednášek z historie, diplomacie, geografie a dalších oborů, účastnit se dramatického kurzu, docházet do literárního diskusního klubu, apod. Pro pohybově více zaměřené cestovatele jsou tu taneční kurzy, lekce šermu či lezení.
TV A FILM
Ve všech kajutách je televizor s příjmem satelitních kanálů v různých jazycích podle toho, kde se právě loď pohybuje. Na lodích je často také prostřednictvím televize nabízeno velké množství filmů - jde o výběr současné kinematografie dostupný každému v libovolném čase dle systému Pay-Per-View. Některé kanály jsou vyhrazeny pro vnitřní okruh lodi a lze na nich najít základní informace k lodi, plavbě, bezpečnostním předpisům a aktualitám během plavby. Na těchto kanálech bývají také vysílány reportáže a spoty z destinací dané plavby a fakultativních výletů, které jsou pro tuto plavbu v nabídce.
ZÁBAVA
Bary, kavárny, noční kluby
Na všech lodích najdete několik různě tematicky zaměřených barů a kaváren, které jsou otevřené do pozdních nočních hodin. V některých si můžete zazpívat s karaoke, naslouchat pianistovi, vychutnat vynikající vína a sekty nebo jen strávit příjemný večer v okruhu přátel. Vždy je otevřen noční klub s diskotékou. Vydáte-li při zábavě hodně energie, je pro Vás připraven půlnoční bufet.
Bary, které doporučujeme navštívit
Kasina a hry
Cestovatelé, v nichž dřímá pokerový génius či vášeň pro ruletu, mohou zkusit štěstí v lodních kasinech. Pokud Vás atmosféra kasina neláká, můžete se s přáteli sejít na "partičku" v karetním salonu.
Zábava pro děti a mládež
Prostory a zařízení, která jsou vyhrazena pro děti a mládež, najdeme na všech lodích. Děti od 2 do 12 let a mládež do 18 let jsou v péči profesionálních vedoucích a mohou se účastnit různých kurzů či zábavních aktivit - např. maškarní průvod, detektivní hra, apod. Pokud si rodiče chtějí udělat prostor pro sebe a nemít přitom starost o své ratolesti, jsou tyto služby a hlídání k dispozici prakticky po celý den. Lodě nabízejí malým námořníkům jim vyhrazené místnosti, kluby a prostory s bazény a jinými vodními radovánkami.
Videohry
Pro celou rodinu je určena herna s videoautomaty s pestrou škálou akčních, motoristických a sportovních simulátorů a dalších her.
Spojení s pevninou
Pro kontakt s domovem nebo kanceláří můžete využít pevných telefonních linek na lodi (za poplatek) nebo internetového centra (za poplatek). Za předpokladu, že si s sebou vezmete svůj počítač, je připojení k internetu na některých lodích možné přímo z kajuty nebo prostřednictvím technologie bezdrátového připojení WI-FI (za poplatek). Pokud se loď pohybuje v dosahu sítí mobilních operátorů, bude Vám fungovat i Váš mobil. Zkontrolujte si před plavbou, zda Váš přístroj podporuje frekvence používané v navštívených oblastech místními operátory. Na některých plavbách (Evropa, Asie) je také k dispozici trvalý mobilní signál, přes lodní přijímač (za poplatek).
Fakultativní výlety
Lodní personál nabízí hostům ve všech přístavech pestrou škálu výletů – od relaxačních odpolední s koktejlem v ruce na pláži přes jízdu na Harleyi, výlety za historií a přírodou v doprovodu erudovaných průvodců až po adrenalinové zážitky. Cestovatelé, kteří rádi objevují nová místa sami pro sebe, si však také přijdou na své.
VŠEOBECNÉ SMLUVNÍ PODMÍNKY
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
1. Všeobecné smluvní podmínky ESO travel a.s., se sídlem Korunovační 22, 170 00 Praha 7, IČO 27957039 DIČ CZ27957039 jsou platné pro všechny zájezdy a jednotlivé služby cestovního ruchu, které poskytuje na základě koncesní listiny a dále pro jednotlivé služby cestovního ruchu prodávané jménem a na účet cestovní kanceláře ESO travel a.s., nestanoví-li Zvláštní/Speciální smluvní podmínky jinak. (dále jen „Podmínky“).
2. Cestovní kancelář ESO travel a.s. (dále ESO travel) jako pořadatel (§ 2523 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník – dále jen OZ) prodává zájezdy (§ 2522 OZ) výhradně na základě Smlouvy o zájezdu vyhotovené v písemné formě, která obsahuje všechny zákonem stanovené náležitosti pro písemné Potvrzení o zájezdu (§ 2525 OZ).
3. Všeobecné smluvní podmínky ESO travel tvoří nedílnou součást smlouvy o zájezdu (Potvrzení o zájezdu) nebo jiné smlouvy uzavřené mezi zákazníkem a ESO travel a.s.
Článek I. - PŘEDMĚT SMLUVNÍHO VZTAHU
Tyto Podmínky upravují práva a povinnosti smluvních stran při prodeji:
1. zájezdů (§ 2522 OZ), jejichž pořadatelem je ESO travel (§ 1, odst. 1 zák. č. 159/1999 Sb.) nebo
2. ubytovacích, stravovacích, dopravních a jiných služeb prodávané jménem a na účet ESO travel jako jednotlivé služby dle individuálního požadavku zákazníka, jako například pořádání služebních cest, atd. (dále jen „jednotlivé služby“).
Článek II. - VZNIK SMLUVNÍHO VZTAHU
Smluvní vztah mezi cestovní kanceláří ESO travel a. s., se sídlem Korunovační 22, 170 00 Praha 7 a zákazníkem (příp. jeho pravomocným zástupcem) vzniká na základě zákazníkem řádně vyplněné a podepsané písemné smlouvy o zájezdu potvrzené cestovní kanceláří ESO travel, případně jejím zplnomocněným zástupcem.
Článek III. - ÚČASTNÍCI SMLUVNÍHO VZTAHU
Účastníky smluvního vztahu jsou:
1. pořadatel ESO travel a. s., se sídlem Korunovační 22, 170 00 Praha 7, IČO 27957039 zapsaný v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze oddíl B. vložka 12329, který do smluvního vztahu vstupuje prostřednictvím sítě vlastních prodejních míst nebo prostřednictvím obchodních zástupců (dále jen „ESO travel“) a
2. Zákazník, kterým může být jak fyzická, tak právnická osoba (dále jen „zákazník“).
Článek IV. - CENA ZÁJEZDU
1. Ceny zájezdů zahrnují dopravu, transfery z a na letiště v místě pobytu, letištní a bezpečnostní taxy, palivový příplatek a stravování podle vlastního výběru, případně program během zájezdu, průvodce u skupinových zájezdů, není-li v popisu zájezdu uvedeno jinak, nebo i další služby uvedené ve smlouvě o zájezdu.
2. Zákazník je povinen uhradit cenu zájezdu před jeho zahájením a ceny jednotlivých služeb před jejich poskytnutím. Cenu zájezdu platí objednavatel zájezdu v hotovosti nebo platební kartou v provozovnách CK nebo bankovním převodem (popř. složenkou) na účet CK uvedeným ve smlouvě o zájezdu. Za zaplacení ceny se považuje podle formy úhrady den převzetí hotovosti či platby platební kartou a/nebo den připsání platby na účet ESO travel.
3. Objednavatel zájezdu je povinen celou cenu zájezdu uhradit tak, aby byla nejpozději 28 dnů před datem zahájení zájezdu složena v provozovnách CK nebo připsána na účet CK.
4. Cenová garance společnosti ESO travel. Ceny zájezdů byly kalkulovány na základě měnových kurzů platných před 30 dny po vydání aktuálního katalogového ceníku. Cestovní kancelář ESO travel disponuje mechanismy, které tlumí dopad výkyvů jednotlivých měn na ceny našich zájezdů, a je schopna z vlastních zdrojů a na základě vysokých akontací v zahraničí absorbovat až 10% pokles kurzu české koruny vzhledem k aktuálním katalogovým cenám bez změny ceny zájezdu. V případě, že by pokles kurzu koruny byl vyšší, bude cestovní kancelář ESO travel nucena přistoupit k ukončení platnosti ceníků a vydání ceníků nových, kalkulovaných na základě nových kurzů.
5. Cenu zájezdu uvedenou ve smlouvě o zájezdu je ESO travel oprávněna (dle (§ 2530 OZ) jednostranně zvýšit:
a) při zvýšení ceny za dopravu včetně cen pohonných hmot
b) při zvýšení plateb spojených s dopravou, např. letištních, bezpečnostních a přístavních poplatků
c) při zvýšení směnného kurzu české koruny použitého pro stanovení ceny zájezdu v průměru o více než 10% o částku odpovídající procentní výši změny kurzu služeb zaplacených v cizí měně. Rozhodný den, kdy byla stanovena cena služeb, je uveden v katalogu, ceníku nebo jiné formě nabídky zájezdů.
Písemné oznámení o zvýšení ceny musí být zákazníkovi odesláno nejpozději 21 dní před zahájením zájezdu. Zákazník je povinen do 5 dnů od oznámení o zvýšení ceny zájezdu uhradit rozdíl. Při porušení tohoto závazku má ESO travel právo od smlouvy o zájezdu odstoupit (§ 2533 OZ) a platí ustanovení článku VIII – storno podmínky.
Článek V. - PLATEBNÍ PODMÍNKY
1. Cestovní kancelář ESO travel má právo na zaplacení objednaných služeb před jejich poskytnutím a čerpáním.
2. Cestovní kancelář je oprávněna požadovat zálohu ve výši 30% z celkové ceny zájezdu (včetně fakultativních služeb). Tato záloha je splatná při podpisu smlouvy o zájezdu.
3. Doplatek musí být uhrazen tak, aby nejpozději 28 dní před odletem byl připsán na účet cestovní kanceláře ESO travel. Při porušení tohoto závazku má ESO travel právo od Smlouvy o zájezdu odstoupit (§ 2533 OZ).
4. Při uzavření smlouvy o zájezdu u autorizovaného prodejce složí zákazník zálohu na účet cestovní kanceláře ESO travel. Doplatek zájezdu poukáže zákazník přímo na účet cestovní kanceláře ESO travel. Autorizovaný prodejce není inkasním místem cestovní kanceláře ESO travel. CK bude považovat povinnost zákazníka uhradit cenu zájezdu za splněnou až okamžikem, kdy jí bude částka za zájezd předána, resp. připsána na účet. Poplatky za změny v knihování a odstoupení od smlouvy o zájezdu (stornopoplatky) jsou splatné ihned. Je-li zřejmé, že smlouva o zájezdu bude uzavřena v době kratší než 30 dnů před datem zahájení zájezdu, je zákazník zájezdu povinen uhradit celou cenu zájezdu, tedy 100% ceny, v den podpisu smlouvy o zájezdu zákazníkem.
5. V případě nedodržení termínu úhrady ceny zájezdu zákazníkem je cestovní kancelář ESO travel oprávněna zájezd zrušit bez dalšího upozorňování a od smlouvy o zájezdu odstoupit. Zákazník hradí náklady spojené se zrušením cesty (stornopoplatky). V lodní přepravě se tato odpovědnost řídí Mezinárodní úmluvou vztahující se k přepravě osob a zavazadel na moři ze dne 13. 12. 1974 a jejím Protokolem z roku 1976 (tzv. Athénskou dohodou).
6. Zákazník má nárok na poskytnutí služeb jen při plném zaplacení ceny zájezdu. Bez úplného zaplacení ceny zájezdu a ostatních služeb v ceně zájezdu nezahrnutých, nemá zákazník nárok na plnění (poskytnutí služeb) ze strany CK.
7. U jednotlivých služeb je zákazník povinen uhradit 100% celkové ceny při vzniku smluvního vztahu. U zájezdů na zvláštní objednávku (na vyžádání) je CK oprávněna vyžadovat zaplacení zálohy až ve výši 100% ceny zájezdu, pokud není domluveno jiným způsobem.
8. Případné slevy vyhlášené CK po datu podpisu smlouvy o zájezdu zákazníkem, nemají vliv na cenu zájezdu platnou v době podpisu smlouvy o zájezdu zákazníkem.
Článek VI. - PRÁVA A POVINNOSTI ZÁKAZNÍKA
1. K základním právům zákazníka patří zejména:
a) právo na řádné poskytnutí smluvně sjednaných a zaplacených služeb. Pokud bez zavinění cestovní kanceláře ESO travel dohodnuté služby nevyčerpá, nemá právo na jejich náhradu.
b) právo být seznámen s případnými změnami ve smluvně sjednaných službách
c) právo kdykoliv před zahájením zájezdu nebo čerpáním jednotlivých služeb odstoupit od smlouvy o zájezdu dle článku VIII.
d) právo na reklamaci vad a její vyřízení v souladu s Reklamačním řádem ESO travel a článkem X. této smlouvy,
e) právo na ochranu osobních dat a informací o cílech cest, které jsou obsahem smlouvy o zájezdu příp. v dalších dokumentech, před nepovolanými osobami
f) u zájezdů právo na poskytnutí nejpozději 7 dnů před zahájením zájezdu dalších písemných podrobných informací o všech skutečnostech, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou ESO travel známy, pokud nejsou obsaženy již ve smlouvě o zájezdu nebo v katalogu, který byl zákazníkovi předán, které se dotýkají smluvně sjednaných a zaplacených služeb
g) právo obdržet doklad o povinném pojištění cestovní kanceláře pro případ jejího úpadku, obsahující označení pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události.
2. K základním povinnostem zákazníka patří zejména:
a) poskytnout cestovní kanceláři ESO travel součinnost, která je zapotřebí k řádnému zabezpečení a poskytnutí služeb, zejména úplně a pravdivě uvádět údaje ve smlouvě o zájezdu a předložit doklady cestovní kanceláří požadované pro zajištění zájezdu, vč. jakýchkoliv změn takových údajů a předložit další doklady k žádosti o udělení víz, pokud si tuto službu u CK objednal
b) zajistit u osob mladších 15ti let doprovod a dohled dospělého účastníka, obdobně zajistit doprovod a dohled osob, jejichž zdravotní stav to vyžaduje
c) předložit souhlas zákonného zástupce v případě, že zákazník starší 15ti let a mladší 18ti let hodlá uzavřít smlouvu o zájezdu /smlouvu na služby čerpané v zahraničí
d) zaplatit cenu zájezdu v souladu s článkem IV. těchto podmínek a zaplacení prokázat dokladem
e) převzít od cestovní kanceláře ESO travel doklady potřebné pro čerpání služeb (letenky, vouchery, cestovní pokyny), řádně si je překontrolovat a řídit se jimi, a dostavit se ve stanoveném čase na místo určení (srazu, odjezdu apod.) se všemi požadovanými doklady a řídit se cestovními pokyny a ústními pokyny zástupce ESO travel
f) bez zbytečného odkladu sdělovat ESO travel své stanovisko k případným změnám v podmínkách a obsahu sjednaných služeb
g) mít u sebe všechny doklady požadované pro vstup do příslušných zemí pobytu i tranzitu (platný cestovní doklad, víza, doklad o zdravotním pojištění, apod. pokud je vyžadováno), dodržování pasových, celních, zdravotních a dalších předpisů a pravidel dané země, do které cestuje. Zákazník zájezdu je povinen zajistit, aby účastníci zájezdu, v jejichž prospěch uzavřel smlouvu o zájezdu, měli u sebe po celou dobu zájezdu veškeré doklady o zaplacení a na požádání je předložili ke kontrole pracovníkům CK. Příslušníci jiného státu než ČR jsou povinni se informovat o vízové povinnosti u zastupitelských úřadů zemí, kam cestují a potřebná víza si obstarat. Veškeré náklady, které vzniknou nedodržením tohoto ustanovení, nese zákazník
h) veškeré závady a odchylky od objednaných služeb bezodkladně ihned po jejich zjištění na místě oznámit písemně zástupci cestovní kanceláře ESO travel a poskytnout nezbytnou součinnost k jejich odstranění
i) zdržet se jednání, které by mohlo ohrozit, poškodit, omezovat či odpuzovat ostatní účastníky zájezdu
j) počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví nebo majetku na úkor ostatních zákazníků, dodavatelů služeb nebo ESO travel a uhradit případnou škodu, kterou způsobil v dopravním prostředku nebo ubytovacím a jiném zařízení, kde čerpal služby zajištěné dle smlouvy o zájezdu
k) řídit se pokyny průvodce zájezdu nebo jiné ESO travel určené osoby a dodržovat stanovený program
l) splnit očkovací, popř. další zdravotnické povinnosti při cestách do zemí, pro které jsou stanoveny mezinárodními zdravotnickými předpisy
m) v případě odstoupení od smlouvy o zájezdu je zákazník povinen takové odstoupení od smlouvy o zájezdu ESO travel oznámit a zaplatit odstupné dle článku VIII.
n) z účasti na zájezdu nevyplývá pro zákazníka právo na žádné jiné plnění a služby než ty, které tvoří součást výslovně stanoveného programu a zaplacené ceny zájezdu. Jakékoli další služby mimo předem sjednaný rozsah, včetně služeb souvisejících s onemocněním, úrazem či úmrtím účastníka v průběhu zájezdu (tj. léčení v zahraničí, náhradní přeprava do ČR, apod.) jsou službami, které může CK poskytnout jen na podkladě objednávky a následné úhrady takových dodatečně vyžádaných služeb.
o) klient je odpovědný za správné uvedení svého jména/příjmení a spolucestujících ve smlouvě o zájezdu.
3. K povinnostem zákazníků – právnických osob dále patří:
a) seznámit své účastníky s těmito Všeobecnými smluvními podmínkami cestovní kanceláře ESO travel jakož i s dalšími informacemi, které od ESO travel obdrží, zejména je pak informovat o rozsahu a kvalitě služeb
b) v případech, kdy předmětem smluvního vztahu je zájezd, seznámit účastníky zájezdu s dokladem pojišťovny, který obdržel dle článku XI.
c) zabezpečit, aby všichni účastníci plnili základní povinnosti zákazníků, které vyžadují jejich osobní součinnost a jejichž nositelem může být jen jednotlivý účastník
d) určit vedoucího skupiny v případě, kdy podle dohody s ESO travel není zajištěn doprovod průvodcem ESO travel. Tento vedoucí organizačně zabezpečuje řádné poskytnutí služeb od dodavatelů, dbá na plnění programu služeb.
Článek VII. – POVINNOSTI A PRÁVA ESO travel
1. K právům a povinnostem zákazníků uvedeným v článku V. se vztahují odpovídající povinnosti a práva ESO travel.
2. ESO travel je povinna pravdivě a řádně informovat zákazníka o všech skutečnostech, týkajících se sjednaných služeb, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou ESO travel známy.
3. ESO travel není povinna poskytnout zákazníkovi plnění nad rámec předem potvrzených a zaplacených služeb.
4. ESO travel je povinna mít uzavřenou pojistnou smlouvu pro případ úpadku dle zákona 159/1999 Sb. v platném znění, na základě níž vzniká zákazníkovi, s nímž ESO travel uzavřel smlouvu o zájezdu, právo na plnění v případě pojistné události. ESO travel je povinna v těchto případech předat zákazníkům současně s smlouvou o zájezdu doklad pojišťovny, který obsahuje informace o uzavřeném pojištění, zejména označení pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události.
5. Náhradu škody vzniklou z porušení závazku ESO travel ze smlouvy o zájezdu, není ESO travel povinna nahradit nad částku přesahující omezení v souladu s mezinárodními smlouvami, kterými je ČR vázána. V letecké přepravě se tak odpovědnost řídí Úmluvou o sjednocení některých pravidel v mezinárodní letecké dopravě ze dne 28.5. 1999 (tzv. Montrealskou úmluvou) a dále nařízením Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 2027/97, ve znění nařízení č. 889/2002 ze dne 13. května 2002, které vychází z Montrealské úmluvy a vztahuje se jak na mezinárodní, tak na vnitrostátní leteckou dopravu.
ČLÁNEK VIII. - ZRUŠENÍ A ZMĚNY DOHODNUTÝCH SLUŽEB A JEJICH PRÁVNÍ NÁSLEDKY
a) Změny dohodnutých služeb před zahájením zájezdu v průběhu zájezdu a čerpání služeb
1. ESO travel je oprávněna zrušit zájezd a jednotlivé služby před zahájením jejich čerpání, jestliže z objektivních důvodů nebo ekonomických důvodů nemůže dodržet podmínky smlouvy o zájezdu. ESO travel má dále právo zrušit zájezd nebo jednotlivé služby v důsledku neodvratitelné události, které nemohla zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na ní rozumně požadovat. Změny a odchylky jednotlivých služeb cestovní kanceláře ESO travel od dohodnutého obsahu smlouvy o zájezdu jsou v nutných případech přípustné a CK je k nim oprávněna. Takovéto změny je povinna zákazníkovi oznamovat v nejkratším možném termíně. Jedná se zejména o změny druhu dopravy event. programu během zájezdu. Pokud zákazník nejpozději do 5 dnů od obdržení návrhu změn smlouvy o zájezdu od smlouvy o zájezdu neodstoupí, pak platí, že s navrženými změnami souhlasí (§ 2531 odst. 2 OZ). Jestliže změna smlouvy o zájezdu vede ke zvýšení ceny zájezdu, je zákazník povinen uhradit ESO travel rozdíl v ceně zájezdu ve lhůtě určené v návrhu na změnu smlouvy o zájezdu. Při porušení tohoto závazku má ESO travel právo od smlouvy o zájezdu odstoupit (§ 2533 OZ).
2. Cestovní kancelář ESO travel neručí za případné zpoždění a upozorňuje na možnost jeho vzniku z technických důvodů, z důvodů nepříznivého počasí, popřípadě z důvodů přetížení vzdušných koridorů. Cestující musí při plánování přípojů, dovolené, obchodních termínů, apod. brát v úvahu možnost výrazného zpoždění. Cestovní kancelář ESO travel neručí za škody, které mohou cestujícím vzniknout v důsledku zpoždění. V těchto případech CK nenahrazuje služby, které v důsledku těchto změn nemohly být vyčerpány a neodpovídá za případné škody, které by tím mohly zákazníkovi vzniknout. V případě nočních letů, kdy je přílet do místa určení v nočních hodinách, se celá noc účtuje. V případě zpoždění nevzniká cestujícímu právo na odstoupení od smlouvy o zájezdu.
3. Cestovní kancelář si vyhrazuje právo zrušit zájezd, jestliže nebylo dosaženo minimálního počtu účastníků uvedeného u jednotlivých zájezdů. Jestliže ESO travel zruší zájezd z důvodu nedosažení minimálního počtu zákazníků, je povinna tuto skutečnost zákazníkovi písemně oznámit, nejpozději však ve lhůtě do 7 dní před zahájením zájezdu.
4. Cestovní kancelář ESO travel je oprávněna provádět operativně změny programu a poskytovaných služeb v průběhu zájezdu, pokud z vážných důvodů není možné zabezpečit původně dohodnutý program a služby dodržet. V takovém případě je cestovní kancelář povinna:
- zabezpečit náhradní program a služby v kvalitě a rozsahu pokud možno shodné nebo blížící se k původním podmínkám, resp. odpovídající zaměření zájezdu
- vrátit zákazníkovi plnou cenu služeb, za které nebylo poskytnuto náhradní plnění
- poskytnout zákazníkovi slevu z ceny služeb, které byly zahrnuty do ceny zájezdu a nebyly poskytnuty v plném rozsahu a kvalitě. V případě, že cestovní kancelář ESO travel zajistí jako náhradní plnění služby ve stejném rozsahu (např. ubytování v jiném hotelu stejné nebo vyšší kategorie), jsou další nároky zákazníka vůči cestovní kanceláří vyloučeny.
5. Cestovní kancelář si vyhrazuje právo na změnu věcného i časového programu z důvodu zásahu vyšší moci, z důvodu rozhodnutí státních orgánů nebo mimořádných okolností (nejistá bezpečnostní situace, stávky, dopravní problémy, zavedení vízové povinnosti, neštěstí a další okolnosti, které cestovní kancelář ESO travel nemohla ovlivnit ani předvídat). V těchto případech nemá zákazník právo na poskytnutí slevy z ceny zájezdu ani na odstoupení od smlouvy o zájezdu. U poznávacích zájezdů upozorňujeme na určitá omezení návštěv historických, náboženských a jiných pamětihodností ve dnech státních, náboženských svátků nebo oslav v místě pobytu.
Lodní společnosti si vyhrazují právo změnit trasu plavby, případně plavbu zrušit. Důvodem takového kroku mohou být povětrnostní či bezpečnostní podmínky, aktuální politická situace, epidemie nebo jiné neočekávané události spadající do kategorie vis major. Nachází-li se loď na moři, má absolutní právo rozhodování kapitán daného plavidla. CK ESO travel nemá na takové změny a rozhodnutí žádný vliv a nepřebírá proto za tyto změny žádnou odpovědnost. V takových případech klientům nevzniká nárok na odškodnění za plavbu nebo její část.
6. U plaveb si lodní společnosti vyhrazují právo na změnu kajuty z bezpečnostních, kapacitních či jiných důvodů. V případě změny bude klientovi poskytnuta kajuta minimálně stejné, nebo vyšší kategorie. CK ESO travel nemá na takové změny a rozhodnutí žádný vliv a nepřebírá proto za tyto změny žádnou odpovědnost.
7. U zájezdů pořádaných cestovní kanceláří ESO travel je první a poslední den určen především k zajištění dopravy, transferů a ubytování a nejsou považovány za dny plnocenného rekreačního pobytu. V tomto smyslu nelze tudíž reklamovat event. zkrácení pobytu.
8. V případě, že bude na základě překnihování hotelu nutné ubytovat zákazníka v jiném hotelu, uskuteční se ubytování v hotelu stejné nebo vyšší kategorie. Překnihování může být i na část pobytu. Další nároky vůči cestovní kanceláři ESO travel jsou vyloučeny.
9. Pokud se zákazník nedostaví nebo zmešká odlet, má cestovní kancelář ESO travel nárok na plnou úhradu ceny zájezdu.
b) Změny smluvních podmínek na základě přání zákazníka ESO travel na přání zákazníka, je-li to podle okolností možné, provádí změny podmínek sjednaných ve smlouvě o zájezdu. Provedení takových změn podléhá zaplacení poplatku ve výši a za podmínek níže uvedených. Poplatky se účtují vždy za každou osobu včetně dětí.
V případě změny jména cestujícího nebo hotelu v téže destinaci (pokud je toto možné) účtuje ESO travel poplatek:
- od potvrzení přihlášky do 31. dne před odletem 5.000,- Kč nebo skutečně již vynaložené náklady,
- od 30. dne před odletem se změna knihování posuzuje jako zrušení zájezdu a postupuje se dle uvedených stornovacích podmínek. Změna termínu odjezdu a destinace je vždy posuzována jako zrušení původní objednávky a nové zaknihování.
Článek IX. - ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY O ZÁJEZDU A STORNOPODMÍNKY
1. ESO travel je oprávněna před zahájením zájezdu nebo čerpáním služeb, kromě jiných důvodů uvedených v těchto podmínkách, od smlouvy o zájezdu odstoupit i z důvodu zrušení zájezdu nebo z důvodu zrušení jednotlivých služeb. Písemné oznámení o odstoupení od smlouvy o zájezdu doručí ESO travel zákazníkovi. Účinky odstoupení od smlouvy o zájezdu nastávají dnem doručení oznámení.
2. Odstoupí-li zákazník od smlouvy o zájezdu a důvodem odstoupení není porušení povinnosti cestovní kanceláře stanovené smlouvou o zájezdu nebo Občanským zákoníkem, nebo odstoupí-li CK od smlouvy o zájezdu před zahájením zájezdu z důvodu porušení povinnosti zákazníka, je CK po zákazníkovi oprávněna požadovat zaplacení odstupného.
3. Není-li tedy důvodem odstoupení zákazníka od smlouvy o zájezdu porušení povinností ESO travel stanovené smlouvou o zájezdu nebo odstoupí-li ESO travel před zahájením čerpání služeb z důvodu porušení povinnosti zákazníkem, je zákazník povinen zaplatit ESO travel odstupné ve výši:
1.000,- Kč za osobu od potvrzení přihlášky do 60. dne před odletem
30% z celkové ceny zájezdu od 59. dne do 30. dne před odletem
50% z celkové ceny zájezdu od 29. dne do 21. dne před odletem
70% z celkové ceny zájezdu od 20. dne do 15. dne před odletem
80% z celkové ceny zájezdu od 14. dne do 4. dne před odletem
100% z celkové ceny zájezdu od 3. dne před odletem a zruší-li zákazník zájezd v den odletu, nedostaví se k odletu nebo odlet zmešká.
Platí však, že zákazník je vždy povinen minimálně uhradit skutečně vzniklé náklady, především na leteckou přepravu, lodní přepravu a ubytování. Storno letenky může činit až 100% kdykoliv ode dne jejího vystavení.
4. ESO travel má právo odečíst odstupné od složené zálohy nebo zaplacené ceny. Pro výpočet odstupného platí den, kdy nastaly účinky odstoupení.
5. Cestovní kancelář ESO travel může před nástupem cesty odstoupit s okamžitou platností od smlouvy o zájezdu nebo po započetí cesty smlouvu o zájezdu vypovědět v těchto případech:
a) neprodleně, když cestující vážně narušuje průběh cesty nebo pobytu. Cestujícímu v takovém případě nevzniká nárok na vrácení alikvotní části ceny služeb, které nebyly čerpány a dále je zákazník povinen uhradit cestovní kanceláři náklady spojené se zpáteční dopravou. V případě závažného porušení právních předpisů ČR nebo navštíveného státu účastníkem zájezdu. Průvodce zájezdu či delegát je pak oprávněn takového účastníka ze zájezdu vykázat bez nároku na náhradu nevyužitých služeb.
b) 7 dní před započetím cesty při nesplnění minimálního počtu osob uvedeného v katalogu nebo v dodatečných podmínkách. Zákazník je obratem informován a je mu nabídnuta změna smlouvy o zájezdu /knihování.
c) 7 dní před termínem zahájení zájezdu, jestliže uskutečnění zájezdu je pro cestovní kancelář ESO travel ekonomicky neúnosné, protože náklady vynaložené na uskutečnění cesty výrazně překračují náklady plánované. Zákazník je okamžitě informován a je mu nabídnuta změna.
d) Bez stanovení lhůty – okamžitě v důsledku tzv. vyšší moci, tj. z příčin, kterým cestovní kancelář ESO travel nemohla zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí. Cestovní kancelář ESO travel má právo na úhradu dosud poskytnutých služeb.
V případě přerušení cesty z důvodů vyšší moci je cestovní kancelář ESO travel povinna učinit veškerá opatření k dopravení cestujících zpět. Dodatečné náklady s tím spojené pak nesou obě strany rovným dílem.
6. Předem stanovenou cenou se rozumí prodejní cena včetně všech účastníkem zakoupených fakultativních služeb. Předem stanovená cena nezahrnuje zvláštní slevy poskytované ESO travel.
7. Skutečně vzniklými náklady se rozumí provozní náklady ESO travel a smluvně sjednané nebo právním předpisem stanovené náhrady tuzemským a zahraničním dodavatelům služeb.
8. Při určení počtu dnů pro výpočet odstupného se do stanoveného počtu dnů započítává i den, kdy nastaly účinky odstoupení od smlouvy o zájezdu. Do počtu dnů se nezapočítává den odletu na příslušný zájezd, pobyt, apod.
9. ESO travel má právo odečíst odstupné od složené zálohy nebo zaplacené ceny. V případě, že odstupné je vyšší než zaplacená záloha, je zákazník povinen rozdíl uhradit nejpozději do 10 dnů od vyúčtování.
10. Nenastoupí-li zákazník na zájezd, či nevyčerpá-li službu cestovního ruchu bez předchozího odstoupení od smlouvy o zájezdu nebo z důvodu, že nesplnil povinnost dle čl. V, hradí 100% předem stanovené ceny.
Článek X. – REKLAMACE
1. Rozsah, podmínky, lhůty a způsob uplatnění odpovědnosti za vady služeb (dále jen reklamace) jsou upraveny § 2537 a následně zákonem č. 89/2012 Sb., OZ a z. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
V případě vadně poskytnutých nebo neposkytnutých služeb, jež byly sjednány ve smlouvě o zájezdu s ESO travel, vzniká zákazníkovi právo na reklamaci. CK odpovídá zákazníkovi za porušení závazků vyplývajících z uzavřené smlouvy o zájezdu. Způsob uplatnění reklamace, postup vyřizování reklamace, jakož i rozhodnutí o reklamaci blíže upravuje Reklamační řád ESO travel, který je zákazníkům k dispozici ve všech provozovnách ESO travel a na webových stránkách společnosti.
2. Uplatnění práva zákazníka z odpovědnosti za vady služeb poskytovaných ESO travel (reklamace) musí být učiněno vážně, určitě a srozumitelně.
Zákazník musí uplatnit své právo u CK bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce od skončení zájezdu, nebo v případě, že se zájezd neuskutečnil, ode dne, kdy měl být zájezd ukončen podle smlouvy o zájezdu. Doporučujeme její uplatnění v místě reklamovaných služeb, a to proto, že uplatnění reklamace na místě umožňuje cestovní kanceláři, resp. jejímu delegátovi zajistit odstranění vady, s odstupem času je průkaznost i objektivnost posouzení a řádného vyřízení reklamace velmi obtížná a ne vždy možná. Cestovní kancelář je povinna přijmout reklamaci v kterékoliv svojí provozovně, v jejím sídle a dále prostřednictvím svého delegáta, resp. pověřeného zástupce v zahraničí. ESO travel upozorňuje, že dle § 2540 OZ nevytkne-li zákazník vadu zájezdu bez zbytečného odkladu vlastním zaviněním, soud mu právo na slevu z ceny nepřizná, jestliže ESO travel namítne, že zákazník neuplatnil své právo ani do jednoho měsíce od skončení zájezdu.
3. Cestovní kancelář je povinna zákazníkovi vydat písemné potvrzení o tom, kdy zákazník právo uplatnil, a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Povinností zákazníka je povinnost poskytnout součinnost k řádnému vyřízení reklamace, a to zejména dodat všechny potřebné dokumenty a doklady, dále umožnit přístup do reklamovaných ubytovacích prostor (je-li předmětem reklamace ubytovací služba) apod. Lhůta pro vyřízení reklamace cestovní kanceláří je 30 dnů.
4. Je-li uzavření smlouvy o zájezdu zprostředkováno jinou cestovní kanceláří nebo cestovní agenturou, jsou lhůty stanovené právními předpisy podle předchozího odstavce zachovány, i pokud tak zákazník učinil řádně a včas u zprostředkující cestovní kanceláře nebo cestovní agentury. CK neručí za úroveň služeb a akcí, které si zákazník objedná na místě a jejichž organizátorem není CK.
5. V případech, kdy zákazník čerpá služby bez přítomnosti průvodce ESO travel či jiného ESO travel pověřeného zástupce a poskytnutá služba má vady, je zákazník povinen dbát též o včasné a řádné uplatnění nároků vůči dodavatelům/ poskytovatelům služeb v tuzemsku či v zahraničí.
6. Nastanou-li okolnosti, jejichž vznik, průběh a příp. následek není závislý na vůli, činnosti a postupu ESO travel (vis major) nebo okolnosti, které jsou na straně zákazníka, na jejichž základě zákazník zcela nebo zčásti nevyužije objednané, zaplacené a ESO travel zabezpečené služby, nevzniká zákazníkovi nárok na vrácení zaplacené ceny nebo na slevu z ceny.
Článek XI. CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ A POVINNÉ SMLUVNÍ POJIŠTĚNÍ CESTOVNÍ KANCELÁŘE
1. Součástí zájezdů a služeb cestovního ruchu ESO travel není pojištění léčebných výloh zákazníka pro cesty a pobyt v zahraničí ani pojištění pro případ, že zákazníkovi vzniknou náklady v souvislosti s odstoupením od smlouvy o zájezdu. Pojištění je pouze u leteckého dopravce. Za poškození nebo ztrátu zavazadla při letecké přepravě přebírá veškerou odpovědnost letecká společnost. Tato zodpovědnost je omezena na 20,- USD za kilogram.
2. Zákazník má možnost uzavřít pojištění pro cesty a pobyt včetně pojištění pro případ, že zákazníkovi vzniknou náklady v souvislosti s odstoupením od smlouvy o zájezdu prostřednictvím ESO travel, a ten na vyžádání zákazníka takovéto pojištění při uzavírání smlouvy o zájezdu zprostředkuje.
3. Pokud zákazník nevyužije možnosti uzavřít pojištění pro cesty a pobyt ani pojištění pro případ, že zákazníkovi vzniknou náklady s odstoupením od smlouvy o zájezdu prostřednictvím ESO travel nebo pokud zákazník nebude ani individuálně pojištěn pro uvedené případy, bere na vědomí, že nese sám plnou odpovědnost, náklady a rizika s tím související. Důrazně upozorňujeme na nutnost uzavřít minimálně pojištění léčebných výloh v zahraničí u některé ze známých cestovních pojišťoven. Podrobnější informace o cestovním pojištění a o pojištění storna cesty a nevyužité dovolené obsahuje katalog CK, úplné znění pojistných podmínek je k dispozici v CK. V případě zakoupení cestovního pojištění klientem přímo jako součásti smlouvy o zájezdu, je CK v destinaci prostřednictvím svého průvodce/delegáta nápomocna, pokud je to možné, k řešení pojistné situace. U pojistných smluv, které klient nezakoupí přímo jako součást zájezdu, ale individuálně, nemůže být CK při řešení nenadálé situace z provozních důvodů nápomocna. CK není oprávněna vstupovat do vztahu mezi zákazníkem a pojišťovnou, působí pouze jako prostředník pro sjednání pojistné smlouvy a smluvní vztah v oblasti pojištění vzniká mezi pojišťovnou a zákazníkem.
Cestovní kancelář ESO travel je povinna po celou dobu své účinnosti mít ve smyslu příslušných ustanovení zákona č 159/99 Sb. uzavřenu pojistnou smlouvu (tato smlouva je uzavřena u ERV pojišťovny a.s., Křižíkova 36a, Praha 8, číslo smlouvy 1180000001) na jejímž základě vzniká zákazníkovi právo na plnění v případech, kdy CK z důvodů svého úpadku:
a) neposkytne zákazníkovi dopravu z místa pobytu v zahraničí do České republiky, pokud je tato doprava součástí zájezdu
b) nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil
c) nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze z části. Cestovní kancelář ESO travel je povinna předat zákazníkovi doklad pojišťovny, obsahující název pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události. Tento doklad je platný pouze ve spojení s potvrzením o úhradě ceny zájezdu/zálohy. Nároky zákazníka, které mu vznikly proti cestovní kanceláři v důsledku neplnění smlouvy o zájezdu, přecházejí na pojišťovnu, a to až do výše plnění, které mu pojišťovna poskytla.
Článek XII. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Platnost těchto podmínek se vztahuje na služby poskytované cestovní kanceláří ESO travel jen tehdy, není-li cestovní kanceláří stanoven, či předem sjednán rozsah vzájemných práv a povinností jinak, a to vždy písemnou formou. Zákazníci potvrzují podpisem cestovních smluv, že jsou jim Všeobecné podmínky známy, rozumějí jim, souhlasí s nimi a v plném rozsahu je přijímají. Veškeré údaje a pokyny obsažené v katalogu a ceníku cestovní kanceláře ESO travel o službách, cenách a cestovních podmínkách odpovídají informacím známým v době tisku a cestovní kancelář si vyhrazuje právo jejich změny do doby uzavření smlouvy o zájezdu se zákazníkem. Katalog i ceník jsou nedílnou součástí smlouvy o zájezdu, tak jako i „Důležité informace – obsah, rozsah a další podmínky poskytování služeb“, které jsou zpřístupněny na www.esotravel.cz.
Tyto Podmínky vstupují v platnost a účinnost dnem nabytí účinnosti zákona č. 89/2012 Sb., OZ, nejdříve však dnem 1. 1. 2014. Dnem nabytí platnosti a účinností těchto Podmínek pozbývají platnosti a účinnosti Podmínky předchozí. Těmito Podmínkami se řídí práva a povinnosti vzniklé ode dne nabytí jejich účinnosti.
Souhlas zákazníka se zpracováním osobních údajů
Souhlasím, aby mé osobní údaje uvedené na této smlouvě o zájezdu zpracovávala cestovní kancelář ESO travel a.s. se sídlem v Korunovační 22, 170 00 Praha 7 v souladu se zákonem č.101/2000 Sb. Tento souhlas uděluji až do písemného odvolání. Poskytované údaje mohou být zpřístupněny pouze zaměstnancům cestovní kanceláře ESO travel a.s. a dále osobám, které jsou oprávněny služby poskytované CK ESO travel a.s. nabízet a poskytovat. Dále prohlašuji, že jsem zmocněn a podpisem této smlouvy o zájezdu uděluji souhlas ve smyslu paragrafu 5 odst. 2 zák. č.101/2000 Sb., rovněž i jménem všech uvedených na této smlouvě o zájezdu.